Oktober 2014
Bij de start van zijn bedrijf gaf De Bink hem het vertrouwen waar hij om vroeg. Sinds dien werken zij samen aan de juiste uitstraling van het merk dan zijn naam draagt: Arthur Tuytel. Arthur Tuytel is chocolatier, patisser én glacier. Lees hier een verslag van een gesprek met een ondernemer op weg naar de top.
“U maakt een gedreven indruk!”
“Ik ben inderdaad een fanatiek baasje en ik houd ervan om mooie, ambachtelijke producten te maken. Mijn docent bij de banketbakkersopleiding stuurde me voor een stage naar ‘Huize van Wely’, de beroemde chocolatier/patissier in Noordwijk. Na mijn stage kreeg ik daar een contract en ik ben uiteindelijk als souschef weer vertrokken. Op een gegeven moment ging ik meedoen aan wedstrijden en deze ook winnen.”
“U houdt van competitie?”
“Door aan wedstrijden mee te doen kom je in contact met anderen en gaat je niveau omhoog. Het is ook goed om te netwerken. Als je wedstrijden wint, gaan er deuren voor je open. Ik deed twee keer mee aan de zwaarste chocolatier/patissierwedstrijd van de wereld mee. Dan kijken er duizenden mensen en hangt er een camera boven je hoofd.
“Zenuwachtig?”
“Als je je goed voorbereidt, doe je alleen dingen die je al eerder hebt gedaan. Na vijftien keer, zal het de zestiende keer ook wel goed gaan.”
“Vertel eens over uw bedrijf.”
“Op 1 januari 2008 ben ik gestart. Ik ging met mijn verhaal langs bij een aantal drukkerijen. Eerst had ik visitekaartjes, briefpapier en enveloppen nodig. De Bink luisterde en was flexibel: precies wat ik nodig had. Ik had natuurlijk ook wikkels voor mijn chocoladerepen nodig. Styling vind ik heel belangrijk. Ik wil onderscheidend zijn. Mijn logo is zowel chique als vrolijk en de wikkels moesten dezelfde uitstraling hebben. Dat is gelukt door de sierlijke opdruk in koperkleurige foliedruk en opvallende papierkleuren. Ik heb nu twaalf kleuren wikkels en drie soorten doosjes voor fairtrade repen. Daarnaast heb ik een speciale kerstwikkel. Ik verkoop ongeveer 30.000 repen per jaar. Andere producten die we ook samen maken zijn sleeves, stickers en labels. Allemaal even strak en smakelijk.”
“Is er voldoende markt voor uw producten?”
“Als je onderscheidend bent, is er altijd vraag. Je moet de juiste doelgroep weten te vinden. Dat doe ik door het leggen van contacten en deel te nemen aan events en presentaties. Een tijd geleden heb ik een chocoladefestival georganiseerd bij mijn bedrijf. Ik heb 60.000 flyers laten bezorgen en er stond een file vanaf de voordeur tot het begin van de straat. Geweldig toch?
Voor een presentatie had ik een enorm paasei gemaakt. Na lang aandringen heb ik toestemming gekregen om dit ei in een winkelhal van Schiphol neer te zetten. Hierdoor is mijn naam ook een stuk bekender geworden. Op Schiphol liggen nu zes verschillende repen. Hier ging wel heel wat onderhandelen aan vooraf, maar ik ben trots dat het is gelukt.”
“Tot slot: kunt u iets zeggen over de eisen die u stelt aan uw leveranciers?”
“Dat is een makkelijke vraag! Allereerst moet de kwaliteit goed zijn, want ik werk alleen met de beste producten. Daarnaast moet een leverancier snel kunnen schakelen en beloftes nakomen. Bij De Bink is dat allemaal dik in orde.”