PHI Factory


Zomer, 2020

“Er komt een veel grotere crisis op ons af: climate change”

“De wereld lijkt stil te staan,” vertelt Yvette Watson, “maar deze tijd laat ons duidelijk zien hoe snel de natuur zich herstelt als wij onze economische activiteiten staken. De schone lucht in China, vissen in de grachten van Venetië. Ik sta daar zelf versteld van. Ik vroeg me altijd al af of het echt effect zou hebben als wij onze footprint drastisch zouden verminderen. Dit drukt ons wel met onze neuzen op de feiten. Dit moet ons toch motiveren om het roer om te gooien?”

Duurzaamheid heeft bij Yvette Watson, medeoprichter van PHI Factory, altijd al hoog in het vaandel gestaan. Als klein meisje maakte ze al spandoeken voor Greenpeace. Yvette: “Dat actievoeren had ik altijd al in me: samen voor een mooie wereld van morgen!” Haar compagnon Geerke Versteeg heeft ook een diepgewortelde passie voor duurzaamheid en hergebruik. Geerke en Yvette zetten deze passie beiden in om de bedrijven waar zij werkten te verduurzamen.

Het verschil maken
Samen creëerden Yvette en Geerke PHI Notes: een slim, herbruikbaar notitieboekje. Yvette: “We wilden laten zien dat je zelfs een kladblok circulair kunt maken. De samenwerking ging zo ongelofelijk goed tussen ons. Bovendien merkten we dat we invloed hadden. We maakten verschil en dat werkt verslavend. Dit zorgde ervoor dat we meer wilden doen, we wilden bedrijven helpen om duurzaamheid werkelijkheid te laten worden. En niet alleen met notitieboekjes. Dat was voor ons het keerpunt: we hebben onze banen opgezegd en zijn PHI Factory gestart.”

Wat doet PHI Factory?
PHI Factory helpt organisaties te verstellen naar een circulaire bedrijfsvoering. Focusgebieden daarbij zijn huisvesting en de werkomgeving. Yvette vertelt: “Maar het gaat ook om alle facetten daar omheen: facilitaire services, inkoop en logistieke processen. Inkoop is het startpunt. Daar kun je beginnen met duurzamer werken. We focussen ons vooral op een vastgestelde ambitie écht naar de praktijk brengen. We ontwikkelen concepten en zorgen dat deze echt geïmplementeerd worden in de bedrijfsvoering. We bouwen circulaire coalities bij organisaties, zodat je met álle ketenpartners toewerkt naar een doelstelling om circulair, energieneutraal of zero waste te werken.”

Communicatie
Ook op het gebied van communicatiemiddelen is het nodige te verbeteren, aldus het advies van PHI Factory. Organisaties kunnen daar volgens Yvette een groot verschil maken: “Stuur je een magazine? Doe er dan geen plasticje omheen*. En gebruik duurzaam papier! Mensen moeten zich bewust worden dat ze een keuze hebben in de soorten materialen die ze kiezen en op de invloed die dit heeft. Kies ook hier voor een ketenpartner die circulair of duurzaam werkt. De Bink werkt bijvoorbeeld CO2-neutraal en maakt alles wat zij doet concreet met het OBT Duurzaamheidsverslag.”

Meten is weten
Mensen die Yvette een beetje kennen, weten dat ze houdt van cijfers en feiten en vooral heel blij wordt als zij dingen meetbaar kan maken. Yvette: “Doordat we duurzaamheid tegenwoordig meetbaar kunnen maken, zien we welke impact we daadwerkelijk hebben. We berekenen álles binnen een organisatie, van de producten in dienst tot de materiaalstromen. Vaak wordt de CO2-footprint alleen berekend met de directe uitstoot van fossiele brandstoffen, maar materialen hebben zo mogelijk een nog veel grotere impact. Door de milieu-impact van je bedrijfsvoering in kaart te brengen, kun je sturen op meest slimme, duurzame en toekomstbestendige keuze.”

Een duurzame toekomst
“Iedere dag, elke minuut zijn wij bezig met het creëren van een duurzame toekomst. Het enthousiasme dat we zien bij onze klanten geeft ontzettend veel positieve energie. Iedereen ervaart het positief, terwijl de lading van het thema best heftig is. Maar we werken aan een oplossing en hebben lol met elkaar. We creëren samen iets, samen bouwen we aan een duurzame toekomst.”

*Wilt u informatie over duurzame alternatieven om uw mailing te verpakken? Neem contact op met uw accountmanager.

www.phifactory.com

“Er komt een veel grotere crisis op ons af: climate change”

“De wereld lijkt stil te staan,” vertelt Yvette Watson, “maar deze tijd laat ons duidelijk zien hoe snel de natuur zich herstelt als wij onze economische activiteiten staken. De schone lucht in China, vissen in de grachten van Venetië. Ik sta daar zelf versteld van. Ik vroeg me altijd al af of het echt effect zou hebben als wij onze footprint drastisch zouden verminderen. Dit drukt ons wel met onze neuzen op de feiten. Dit moet ons toch motiveren om het roer om te gooien?”

Duurzaamheid heeft bij Yvette Watson, medeoprichter van PHI Factory, altijd al hoog in het vaandel gestaan. Als klein meisje maakte ze al spandoeken voor Greenpeace. Yvette: “Dat actievoeren had ik altijd al in me: samen voor een mooie wereld van morgen!” Haar compagnon Geerke Versteeg heeft ook een diepgewortelde passie voor duurzaamheid en hergebruik. Geerke en Yvette zetten deze passie beiden in om de bedrijven waar zij werkten te verduurzamen.

Het verschil maken
Samen creëerden Yvette en Geerke PHI Notes: een slim, herbruikbaar notitieboekje. Yvette: “We wilden laten zien dat je zelfs een kladblok circulair kunt maken. De samenwerking ging zo ongelofelijk goed tussen ons. Bovendien merkten we dat we invloed hadden. We maakten verschil en dat werkt verslavend. Dit zorgde ervoor dat we meer wilden doen, we wilden bedrijven helpen om duurzaamheid werkelijkheid te laten worden. En niet alleen met notitieboekjes. Dat was voor ons het keerpunt: we hebben onze banen opgezegd en zijn PHI Factory gestart.”

Wat doet PHI Factory?
PHI Factory helpt organisaties te verstellen naar een circulaire bedrijfsvoering. Focusgebieden daarbij zijn huisvesting en de werkomgeving. Yvette vertelt: “Maar het gaat ook om alle facetten daar omheen: facilitaire services, inkoop en logistieke processen. Inkoop is het startpunt. Daar kun je beginnen met duurzamer werken. We focussen ons vooral op een vastgestelde ambitie écht naar de praktijk brengen. We ontwikkelen concepten en zorgen dat deze echt geïmplementeerd worden in de bedrijfsvoering. We bouwen circulaire coalities bij organisaties, zodat je met álle ketenpartners toewerkt naar een doelstelling om circulair, energieneutraal of zero waste te werken.”

Communicatie
Ook op het gebied van communicatiemiddelen is het nodige te verbeteren, aldus het advies van PHI Factory. Organisaties kunnen daar volgens Yvette een groot verschil maken: “Stuur je een magazine? Doe er dan geen plasticje omheen*. En gebruik duurzaam papier! Mensen moeten zich bewust worden dat ze een keuze hebben in de soorten materialen die ze kiezen en op de invloed die dit heeft. Kies ook hier voor een ketenpartner die circulair of duurzaam werkt. De Bink werkt bijvoorbeeld CO2-neutraal en maakt alles wat zij doet concreet met het OBT Duurzaamheidsverslag.”

Meten is weten
Mensen die Yvette een beetje kennen, weten dat ze houdt van cijfers en feiten en vooral heel blij wordt als zij dingen meetbaar kan maken. Yvette: “Doordat we duurzaamheid tegenwoordig meetbaar kunnen maken, zien we welke impact we daadwerkelijk hebben. We berekenen álles binnen een organisatie, van de producten in dienst tot de materiaalstromen. Vaak wordt de CO2-footprint alleen berekend met de directe uitstoot van fossiele brandstoffen, maar materialen hebben zo mogelijk een nog veel grotere impact. Door de milieu-impact van je bedrijfsvoering in kaart te brengen, kun je sturen op meest slimme, duurzame en toekomstbestendige keuze.”

Een duurzame toekomst
“Iedere dag, elke minuut zijn wij bezig met het creëren van een duurzame toekomst. Het enthousiasme dat we zien bij onze klanten geeft ontzettend veel positieve energie. Iedereen ervaart het positief, terwijl de lading van het thema best heftig is. Maar we werken aan een oplossing en hebben lol met elkaar. We creëren samen iets, samen bouwen we aan een duurzame toekomst.”

*Wilt u informatie over duurzame alternatieven om uw mailing te verpakken? Neem contact op met uw accountmanager.

www.phifactory.com