Winter 2019
Voor veel van ons is Kerstmis een gezellige tijd. Samen eten, cadeautjes uitpakken, spelletjes spelen, kerstfilms kijken. Maar wat als je niemand hebt om kerst mee te vieren? Dan zijn de feestdagen helemaal geen feest. Creative Lab Amsterdam startte afgelopen jaar een actie om deze mensen te laten weten dat er toch iemand is die aan ze denkt. “We hebben allemaal wel iemand in onze omgeving die eenzaam is”, vertelde Nienke van Leer, bedrijfsstrateeg en eigenaar bij Creative Lab Amsterdam. “Dus stuur een kaart naar die tante waarvan je weet dat ze zich alleen voelt of naar die eenzame buurvrouw. Stuur een kaartje naar iemand die dat nodig heeft.”
Creative Lab Amsterdam werd opgericht door Heleen van Nierop. Zij startte met het ontwerpen van producten zoals geboortekaartjes en huwelijksuitnodigingen. Als het om zulke kaarten gaat, kiezen mensen voor de mooiste papiersoorten en bijzondere afwerkingen, zoals folie- of preegdruk. Maar de keuze in luxe “gewone” wenskaarten is beperkt. Dit kan anders, dacht Heleen. “Wenskaarten hebben juist een meerwaarde. Als je een mooie kaart geeft of verstuurt, dan laat de ontvanger hem staan. Dat betekent dat je boodschap ook langer blijft bestaan.”
De samenwerking
Heleen bleek niet de enige die er zo over denkt. Ze ontwierp een set luxe wenskaarten en deze was meteen populair. Heleen zag de potentie en wilde haar ideeën uitbreiden, maar dit kon zij niet alleen. Nienke kende Heleen al wat langer en het leek haar een leuke uitdaging. “Een hele zaterdag hebben we bij elkaar gezeten”, aldus Nienke. “De muur zat helemaal vol met post-its waar we al onze ideeën op hadden geschreven. Waar liggen onze mogelijkheden? Wat willen we precies? Op basis van deze dag zijn we aan de slag gegaan en een paar maanden later stonden we al op onze eerste beurs.”
Een groot succes
Ook op deze beurs waren mensen enthousiast. “Ik dacht: volgens mij doen we iets goed”, vertelt Nienke. “Na de beurs bleven we groeien. We kregen er klanten bij uit Nederland, maar ook uit de rest van Europa.” Inmiddels maakt Creative Lab Amsterdam ook notitieboekjes en behang. Dit alles in dezelfde stijl als de wenskaarten. Nienke: “Op de beurs staan we altijd met een van onze designs tegen de achterwand. Klanten vroegen hierdoor steeds of we ook behang verkochten. Toen we deze vraag voor de zoveelste keer kregen, besloten we het gewoon te gaan maken.”
Inspiratie
Heleen maakt nog steeds de designs voor alle producten. Hoe zo’n creatief proces gaat, vindt ze moeilijk uit te leggen. “Ik ben er altijd mee bezig, zo’n proces gaat altijd door”, legt Heleen uit. “Soms scrol ik even door Pinterest, maar mijn inspiratie komt voornamelijk uit alles wat ik zie. Tijdens het fietsen of wandelen, als ik iets moois zie of gezellig vind, onthoud ik dat. Ik kijk misschien anders naar dingen dan dat anderen dat doen. Zelfs de stoel met een kussen die naast mijn bureau staat, is een inspiratiebron”, vertelt Heleen lachend. “De kleuren staan zo mooi bij elkaar. Daarom laat ik de stoel naast me staan. Inspiratie kan echt overal vandaan komen.”
Jungle
Een groot deel van de producten heeft op dit moment een jungle-thema. Ook de kaartenlijn zit vol met pitaya’s, zebra’s, kikkers, mango’s, olifanten, giraffen, panters en tijgers. Heleen: “Deze elementen zijn nu ook te vinden op onze kerstkaarten. Ik vond het leuk om dit thema terug te laten komen in onze kerst-collectie. Deze kaarten hoefden van mij niet ineens heel braaf te worden.” Naast de eigen collectie maakt Creative Lab Amsterdam een private label. En door een samenwerking met Hallmark liggen de designs van Heleen binnenkort ook bij heel veel andere winkels. Nienke: “Voor Hallmark maken wij alleen het design. De kaarten voor het private label en onze eigen collectie laten we zelf produceren bij De Bink.”
Een trouwe partner
“Het is heel fijn dat we in De Bink zo’n trouwe partner hebben”, aldus Nienke. “Alles wordt altijd voor ons geregeld en het is heel prettig samenwerken. Samen zoeken we naar manieren om beter te worden. Bij De Bink weet iedereen ook wie wij zijn en wat we willen. Wij vinden duurzaamheid bijvoorbeeld erg belangrijk. We laten onze kaarten niet voor niets drukken op 100% gerecycled papier. Ook komt er binnenkort een kaartenlijn op papier van olifantsgras. Het is daarom van belang dat De Bink dit net zo belangrijk vindt. Want wij kunnen wel roepen dat we duurzaam zijn, maar als onze partners niet duurzaam werken, klopt dat gewoon niet.”
Tegen eenzaamheid
Ook met de eenzaamheidsactie werkte Creative Lab Amsterdam samen met De Bink. Bij ons De Bink Magazine kreeg iedereen een aantal mooie kerstkaarten. Heleen zei daarover: “Stuur één kaartje naar familie, één naar vrienden en ook eentje naar iemand naar wie je normaal niets zou sturen. Geef eens aandacht aan iemand die dit nodig heeft. Iedereen wordt blij van een kaart en misschien zorgt juist deze kerstkaart ervoor dat iemand zich niet alleen voelt tijdens de feestdagen.”
Blijf kaarten schrijven
“Een kaartje blijft gewoon altijd leuk om te krijgen”, vindt Nienke. “Mensen versturen dan wel minder kaarten, maar zij geven wel steeds meer kaarten bij bijvoorbeeld cadeaus. En dat wordt gewaardeerd. Mensen komen ook naar ons toe met de boodschap dat ze de kaart zo mooi vinden dat ze hem niet weg doen. Of ze lijsten hem zelfs in. Dat was ook ons doel: mensen prikkelen met onze producten. Wij vinden het heel leuk dat wij dit creëren met wat we maken. Dus blijf kaarten naar elkaar schrijven, op welke manier dan ook!”
Voor veel van ons is Kerstmis een gezellige tijd. Samen eten, cadeautjes uitpakken, spelletjes spelen, kerstfilms kijken. Maar wat als je niemand hebt om kerst mee te vieren? Dan zijn de feestdagen helemaal geen feest. Creative Lab Amsterdam startte afgelopen jaar een actie om deze mensen te laten weten dat er toch iemand is die aan ze denkt. “We hebben allemaal wel iemand in onze omgeving die eenzaam is”, vertelde Nienke van Leer, bedrijfsstrateeg en eigenaar bij Creative Lab Amsterdam. “Dus stuur een kaart naar die tante waarvan je weet dat ze zich alleen voelt of naar die eenzame buurvrouw. Stuur een kaartje naar iemand die dat nodig heeft.”
Creative Lab Amsterdam werd opgericht door Heleen van Nierop. Zij startte met het ontwerpen van producten zoals geboortekaartjes en huwelijksuitnodigingen. Als het om zulke kaarten gaat, kiezen mensen voor de mooiste papiersoorten en bijzondere afwerkingen, zoals folie- of preegdruk. Maar de keuze in luxe “gewone” wenskaarten is beperkt. Dit kan anders, dacht Heleen. “Wenskaarten hebben juist een meerwaarde. Als je een mooie kaart geeft of verstuurt, dan laat de ontvanger hem staan. Dat betekent dat je boodschap ook langer blijft bestaan.”
De samenwerking
Heleen bleek niet de enige die er zo over denkt. Ze ontwierp een set luxe wenskaarten en deze was meteen populair. Heleen zag de potentie en wilde haar ideeën uitbreiden, maar dit kon zij niet alleen. Nienke kende Heleen al wat langer en het leek haar een leuke uitdaging. “Een hele zaterdag hebben we bij elkaar gezeten”, aldus Nienke. “De muur zat helemaal vol met post-its waar we al onze ideeën op hadden geschreven. Waar liggen onze mogelijkheden? Wat willen we precies? Op basis van deze dag zijn we aan de slag gegaan en een paar maanden later stonden we al op onze eerste beurs.”
Een groot succes
Ook op deze beurs waren mensen enthousiast. “Ik dacht: volgens mij doen we iets goed”, vertelt Nienke. “Na de beurs bleven we groeien. We kregen er klanten bij uit Nederland, maar ook uit de rest van Europa.” Inmiddels maakt Creative Lab Amsterdam ook notitieboekjes en behang. Dit alles in dezelfde stijl als de wenskaarten. Nienke: “Op de beurs staan we altijd met een van onze designs tegen de achterwand. Klanten vroegen hierdoor steeds of we ook behang verkochten. Toen we deze vraag voor de zoveelste keer kregen, besloten we het gewoon te gaan maken.”
Inspiratie
Heleen maakt nog steeds de designs voor alle producten. Hoe zo’n creatief proces gaat, vindt ze moeilijk uit te leggen. “Ik ben er altijd mee bezig, zo’n proces gaat altijd door”, legt Heleen uit. “Soms scrol ik even door Pinterest, maar mijn inspiratie komt voornamelijk uit alles wat ik zie. Tijdens het fietsen of wandelen, als ik iets moois zie of gezellig vind, onthoud ik dat. Ik kijk misschien anders naar dingen dan dat anderen dat doen. Zelfs de stoel met een kussen die naast mijn bureau staat, is een inspiratiebron”, vertelt Heleen lachend. “De kleuren staan zo mooi bij elkaar. Daarom laat ik de stoel naast me staan. Inspiratie kan echt overal vandaan komen.”
Jungle
Een groot deel van de producten heeft op dit moment een jungle-thema. Ook de kaartenlijn zit vol met pitaya’s, zebra’s, kikkers, mango’s, olifanten, giraffen, panters en tijgers. Heleen: “Deze elementen zijn nu ook te vinden op onze kerstkaarten. Ik vond het leuk om dit thema terug te laten komen in onze kerst-collectie. Deze kaarten hoefden van mij niet ineens heel braaf te worden.” Naast de eigen collectie maakt Creative Lab Amsterdam een private label. En door een samenwerking met Hallmark liggen de designs van Heleen binnenkort ook bij heel veel andere winkels. Nienke: “Voor Hallmark maken wij alleen het design. De kaarten voor het private label en onze eigen collectie laten we zelf produceren bij De Bink.”
Een trouwe partner
“Het is heel fijn dat we in De Bink zo’n trouwe partner hebben”, aldus Nienke. “Alles wordt altijd voor ons geregeld en het is heel prettig samenwerken. Samen zoeken we naar manieren om beter te worden. Bij De Bink weet iedereen ook wie wij zijn en wat we willen. Wij vinden duurzaamheid bijvoorbeeld erg belangrijk. We laten onze kaarten niet voor niets drukken op 100% gerecycled papier. Ook komt er binnenkort een kaartenlijn op papier van olifantsgras. Het is daarom van belang dat De Bink dit net zo belangrijk vindt. Want wij kunnen wel roepen dat we duurzaam zijn, maar als onze partners niet duurzaam werken, klopt dat gewoon niet.”
Tegen eenzaamheid
Ook met de eenzaamheidsactie werkte Creative Lab Amsterdam samen met De Bink. Bij ons De Bink Magazine kreeg iedereen een aantal mooie kerstkaarten. Heleen zei daarover: “Stuur één kaartje naar familie, één naar vrienden en ook eentje naar iemand naar wie je normaal niets zou sturen. Geef eens aandacht aan iemand die dit nodig heeft. Iedereen wordt blij van een kaart en misschien zorgt juist deze kerstkaart ervoor dat iemand zich niet alleen voelt tijdens de feestdagen.”
Blijf kaarten schrijven
“Een kaartje blijft gewoon altijd leuk om te krijgen”, vindt Nienke. “Mensen versturen dan wel minder kaarten, maar zij geven wel steeds meer kaarten bij bijvoorbeeld cadeaus. En dat wordt gewaardeerd. Mensen komen ook naar ons toe met de boodschap dat ze de kaart zo mooi vinden dat ze hem niet weg doen. Of ze lijsten hem zelfs in. Dat was ook ons doel: mensen prikkelen met onze producten. Wij vinden het heel leuk dat wij dit creëren met wat we maken. Dus blijf kaarten naar elkaar schrijven, op welke manier dan ook!”