Plantbaar Papier


September 2015

Niko niko is een klein merk dat in 2012 is gestart. Cadeautjes van handgemaakt papier waar zaden in verwerkt zijn. “Uit liefde voor het oude ambacht en om iets tastbaars te maken van een verhaal”, zo vat ondernemer Saskia Clarijs haar beweegredenen samen. Clarijs laat de plantbare, papieren producten zien. “In de eerste instantie ziet het eruit als een gewone ansichtkaart of confetti, maar als je beter kijkt zie je dat er een verhaal bij hoort. Die verrassing maakt het zo leuk. Voor de zekerheid staan er op de doosjes en kaarten icoontjes met instructies en een uitgebreide uitleg gedrukt.”

Clarijs heeft als voormalig marketeer van consumentenmerken ervaring met het analyseren van trends. Als ondernemer brengt ze die trends nu samen in haar producten. “Alles moet kloppen.” Ze kwam tot de ultieme mix: duurzaamheid en groen, gecombineerd met fraaie vormgeving en het doorgeven van (klein) geluk. “Ik ben gek op vakmanschap en word blij als iets er mooi uitziet.”

Dezelfde liefde voor vakmanschap en mooie producten trof Clarijs bij De Bink. Een set kaarten, gemaakt van gerecycled kantoorpapier waaruit geurige kruiden ontspruiten, kwam in overleg tot stand. “De Bink kwam met het voorstel om samen iets te bedenken. Het denken in kansen en mogelijkheden spraken me aan. Bovendien werkt het enthousiasme aanstekelijk.” Op de kaarten zijn spreuken gepreegd: you spice up my life of live life with a little spice bijvoorbeeld. Het pregen gebeurt op een boekdrukpers: oud ambacht gecombineerd met een nieuwe boodschap. “Het echte drukken doe je om iets speciaals te maken”, vindt Clarijs. “En het is ook nog eens leuk om met de drukker te praten over het proces.”

In 2015 introduceerde Clarijs haar producten op de Europese markt. En ze innoveerde. Door gebruik te maken van andere papiersoorten, andere zaden naast de bestaande kruiden en bloemen, sierlijke letters met of zonder gepreegd reliëf en gestanste illustraties. De variaties zijn eindeloos. “Spelen met papier” noemt ze dit. “Het is onmogelijk om een negatief aspect te bedenken aan dit product. Ik ben ervan overtuigd dat anderen er net zo over denken.”