Koninklijke Luchtmacht


April 2014

De tijden dat de Koninklijke Luchtmacht haar eigen magazines in grote oplages liet drukken zijn voorbij. Defensie zag zich, door het uniformiseren van de rijksoverheidscommunicatie en vanwege continue bezuinigingen, gedwongen en streep te zetten door alle magazines. Voorheen was drukwerk ook het enige middel om te communiceren. Nu is dat een combinatie van drukwerk en online communicatiemiddelen, folders, banners, apps, posters en digitale magazines.

Relatie Luchtmacht en De Bink
De Luchtmacht was al klant van De Bink toen de verplichting kwam om overheidsopdrachten vanaf een bepaald bedrag aan te besteden. Om kennis te delen en kans op grote grafische (overheids)orders te vergroten, gingen Drukkerij Opmeer uit Den Haag en De Bink samenwerken onder de naam OBT. OBT won de aanbesteding van de Luchtmacht en daarmee bleef de relatie tussen de Luchtmacht en De Bink in stand. De Luchtmacht en De Bink kennen elkaar ondertussen goed en hebben veel met elkaar gemeen: het zijn traditionele bedrijven die genoodzaakt zijn hun grenzen te verleggen.

Airpowersymposium
In april 2014 organiseerde de Luchtmacht een “Airpowersymposium” voor bedrijven in een enorme hal van vliegtuigfabrikant Fokker. Op basis van aangeleverde teksten en foto’s werd bij De Bink een digitale uitnodiging ontworpen. Onder het glas van statafels kwamen geprinte exemplaren. Ook werden enorme banners met profielen van de sprekers erop gemaakt. Janssen (Sectie Communicatie Koninklijke Landmacht): “De mensen bij De Bink zijn heel creatief en kennen onze organisatie. Mijn leidinggevenden binnen de sectie communicatie zien dat ook. Iedereen is enthousiast.”

Luchtmachtdagen
De Luchtmachtdagen zijn een uitgelezen kans om de veelzijdigheid van de Koninklijke luchtmacht onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Ook hier draagt De Bink haar steentje bij. Een speciale app met plattegronden en actuele informatie, enorme tentdoeken met foto’s en informatie, een programmaboekje en reguliere koopwaar zoals T-shirts, caps en sweaters: aan alles is gedacht.

Méér dan alleen drukwerk
‘Méér dan alleen drukwerk’, hoe krijgt dat vorm in de praktijk? Janssen: “Voor mij betekent dat het begeleiden van speciale activiteiten, zoals de Luchtmachtdagen, met alle mogelijke communicatiemiddelen. Ik vind het prettig en praktisch dat ik met één bedrijf te maken heb, dat bovendien bekend is met de andere krijgsmachtonderdelen. Dit maakt het makkelijker om activiteiten en projecten samen met andere onderdelen op te pakken. Het is efficiënt en bovendien inspireren we elkaar.”