Preventiedrukwerk


Zomer 2018

Klikken met de veiligheidsregio’s

Hoe werkt een ontruiming? Kent u de gevaren van koolmonoxide? Controleert u regelmatig de rookmelders in uw woning? Op preventiedrukwerk.nl bestellen de 25 veiligheidsregio’s folders met informatie voor het publiek over brandveilig leven. En wanneer een aantal regio’s tegelijkertijd een folder bestelt, krijgen zij een korting: hoe meer folders ze bestellen, hoe groter deze korting. Daarom worden de ‘klikmomenten’ gezamenlijk ingepland.

“De folders ondersteunen onze gesprekken en campagnes”, vertelt Jet Vroege. Vroege is begonnen bij de brandweer als vrijwilliger in de uitvoerende dienst, als blusser dus. Als toezichthouder en inmiddels in beroependienst kwam ze in aanraking met het begrip ‘Brandveilig Leven’: alles wat burgers moeten weten om brand te voorkomen en moeten doen in geval van brand. In haar scriptie voor de communicatie-opleiding die ze daarna volgde, deed ze voorstellen om de bewustwording rond koolmonoxide (CO) te vergroten. “Mijn missie is om niet alleen de kennis, maar ook het gedrag van mensen hierover te verbeteren. Heb jij eigenlijk wel een koolmonoxidemelder?”

De website preventiedrukwerk.nl is ontwikkeld door Brandweer Nederland in samenwerking met De Bink. “Een enorme verbetering”, vindt Vroege. “Voorheen regelden alle regio’s hun communicatie op hun eigen manier. Nu hebben we het binnen Brandweer Nederland voor de hele branche opgepakt en beschikt iedereen over dezelfde folders die ze via het webportal kunnen bestellen. Altijd actueel, in de kleuren van onze huisstijl, geïllustreerd door onze eigen ontwerper, desgewenst professioneel aangevuld en De Bink neemt de verzending voor haar rekening. Dat scheelt ons een hoop werk.”

“De folder werken goed als verdieping en herinnering. Ze zijn bovendien een bewijs van de toenemende samenwerking tussen de veiligheidsregio’s. Naast de folders vertellen we ons verhaal ook door middel van bijeenkomsten, markten, filmpjes en sociale media. Campagnes worden steeds meer opgeschaald. Dat wil zeggen dat regio’s elkaars campagne overnemen of gezamenlijke initiatieven nemen. Door die onderlinge afstemming is het afspreken van gezamenlijke klikmomenten ook geen enkel probleem. Soms worden er wel 15.000 folders tegelijk besteld.”

“Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat mensen hun gedrag veranderen”, benadrukt Vroege tot slot. “Het oefenen van een Veilig Vlucht Plan is daarom geen overbodige luxe. Zorg ervoor dat je van tevoren afspraken maakt over wie welk kind en/of welk huisdier meeneemt en bewaar de huissleutel altijd op een vaste plek. Je hebt soms maar drie minuten om buiten te komen!”